10 lucruri învăţate din BAC-ul la română


Am ţinut ca acesta să fie primul articol după pauza pe care am luat-o pentru învăţatul pentru BAC. Fiind un blog despre literatură, m-am gândit că nu ar fi rău să fac o postare şi despre literatura română, în care să vorbesc despre personajele şi operele care m-au inspirat. Să începem!

*

1. Harap-Alb m-a învăţat ce înseamnă curajul, bunătatea şi faptul că trebuie să fii răbdător, încrezător în destinul tău şi perseverent în lupta cu greutăţile vieţii. Personajul lui Creangă mi-a arătat importanţa calităţilor morale, care te fac superior şi victorios şi pe care micile defecte omeneşti nu reuşesc să le estompeze. Harap-Alb m-a făcut să realizez importanţa maturizării, a iniţierii, a transformării către ceva mai bun, dar care ia timp şi câteodată necesită suferinţă. Toţi avem un suflet pe „coala” căruia ne scriem destinul, aşa că să o facem înţelept şi să conştientizăm că doar noi avem putere asupra vieţii noastre şi o putem schimba în bine sau în rău, fiecare după cum preferă.

 2. Moara cu Noroc m-a învăţat că trebuie să fim mulţumiţi cu ceea ce avem pentru că liniştea sufletească aduce fericirea, ci nu bogăţia. Totodată, omul trebuie să îşi asume destinul şi să ţină la rostul lui cu bune şi cu rele. Personajul Ghiţă mi-a arătat valoarea numelui cinstit, una dintre cele mai mari averi pe care le poate avea un om.

3. Blaga mi-a arătat frumuseţea lumii, văzută ca întreg armonios. Am descoperit că moartea poate fi văzută ca o minune a lumii, ca o trecere către un alt început şi că nu trebuie considerată un sfârşit. Poetul m-a învăţat că nu trebuie să încercăm să clarificăm misterele existenţiale pentru că „nu există ceva mai plin de înţeles ca neînţelesul”.

4. Alexandru Lăpuşneanul mi-a reamintit că fiecare om are calităţi şi defecte, dar tragedia este că, calităţile devin şi ele defecte dacă sunt puse în slujba răului.

5. Nichita Stănescu m-a învăţat că iubirea este predestinată fiecărui om, că acest sentiment are puterea de a transfigura până la perfecţiune lumea exterioară, cât şi cea interioară, universul sufletesc. Totodată, singura strălucire a vieţii omului este iubirea, sentiment care are puterea să învingă timpul. Aşadar, trebuie  să ne lăsăm muşcaţi de „leoaică”.

6. Vitoria Lipan m-a învătat că, în ciuda tragediilor vieţii, trebuie să ne găsim puterea interioară de a merge mai departe fiindcă viaţa este un dar de la Dumnezeu şi se cuvine cinstit ca atare.

7. Ilie Moromete m-a învăţat că omul poate să treacă peste orice greutăţi prin puterea minţii, că trebuie să contemplăm mai des spectacolul vieţii şi că rostul vieţii nu e acela de a aduna avere. De asemenea, Moromete mi-a arătat ce înseamnă dragostea paternă prin faptul ca acesta continuă să îşi iubească fii, în ciuda complotului şi faptelor acestora.

8. Ştefan Gheorghidiu mi-a reamintit faptul că perfecţiunea nu e posibilă în realitate şi că uneori, chiar şi iubirea dezamăgeşte. Am empatizat mult cu acest personaj, trăirile sale interioare fiind extrem de puternice. Camil Petrescu ne învaţă că trebuie să rămânem „suflete tari” în societatea mediocră în care trăim şi să ţinem la valorile morale, care ne fac superiori într-o lume de neştiutori de carte.

9. Iona m-a învăţat să lupt pentru o idee superioară, mi-a arătat ce înseamnă bucuria de a trăi şi îndârjirea de a reuşi în ciuda obstacolelor, de a răzbi la lumină.

10. Mihai Eminescu mi-a arătat o natură caracterizată prin armonie şi eternitate, m-a învăţat să aspir la un ideal şi mi-a demonstrat că iubirea îl înalţă pe om din punct de vedere sufletesc, îi înnobilează fiinţa „Pe când iubirea, de orice fel ar fi ea, luminează viața…”

**

Trebuie să recunosc că mi-a făcut plăcere să învăț pentru bacalaureatul la română, am încercat să privesc comentariile ca mici povestiri, lecții de viață pentru că până la urmă asta au fost, din fiecare am avut de învățat câte ceva. Mă bucur pentru această experiență din care am aflat că și noi scriem nu bine, ci foarte bine, frumos și cu suflet!

2 comentarii la “10 lucruri învăţate din BAC-ul la română

  1. paunaoana spune:

    Frumos.Mi-a facut placere sa citesc un astfel de post.Ma bucur atat de mult ca cineva a invatat din lecturile obligatorii aproape tot ce am invatat eu!Felicitari si citeste in continuare!!!
    Vei deveni un om mare!:)
    Ca dimensiune a Iq-ului.

Lasă un răspuns

