CELE TRE1SPR3ZECE MOTIVE de Jay Asher


„Nu ştiţi voi ce altceva s-a mai întâmplat în viaţa mea. Acasă. Ba chiar la şcoală. Nu ştiţi ce se petrece în viaţa cuiva, doar într-a voastră. Şi când te amesteci într-un aspect al vieţii cuiva, nu te amesteci doar în acel aspect. Din nefericire, nu poţi fi aşa de exact şi de selectiv. Când te amesteci într-un aspect al vieţii cuiva, de fapt te amesteci în toată viaţa acelui om. Totul afectează…totul.”

Am citit această carte în urmă cu două luni. Motivul pentru care de abia acum vă vorbesc despre ea este pentru că în acel moment nu aş fi ştiu cum să îmi exprim cuvintele şi totodată sentimentele. Nu vă închipuiţi că acum voi reuşi, dar voi încerca. Este ca citatul acela: „Mereu îmi las temele până în ultimul minut pentru că atunci voi fi mai bătrân şi implicit mai înţelept.”

Cele treisprezece motive este o carte foarte frumoasă, cu un mesaj puternic şi diferită faţă de tot ce am mai citit până acum. De asemenea, tot această carte îţi răvaşeşte sentimentele şi te întristează prin abordarea unei teme sensibile şi anume sinuciderea şi nu oricare, ci în rândul adolescenţilor.

Pentru cei care nu aţi citit cartea sau nici măcar nu aţi auzit de aceasta, o să fac un mic rezumat despre ce este vorba, dar insist pe faptul că nu ce se întâmplă propriu zis este important, ci perspectiva din care este relatată cartea şi ce putem lua noi aminte de la ea.

Personajul principal al cărţii este Hannah Baker, o adolescentă care se sinucide şi care îşi înregistrează prin intermediul unor casete secretele care au dus-o la comiterea acestui fapt, secrete pe care cei care au avut o legatură directă sau indirectă cu moartea ei le vor afla pentru că Hannah s-a asigurat ca dupa moartea sa fiecare dintre respectivii să primească acele casete. Ca cititori, vom fi de asemenea îngrijoraţi pentru Clay Jensen, al cărui nume se regăseşte pe casetele înregistrate de Hannah, deşi el nu îşi poate închipui prin ce act de-al său ar fi putut contribui la decizia lui Hannah de a-şi lua viaţa. Ca oricare dintre noi, normal că Clay este terifiat de ce ar putea auzi povestindu-se despre el şi mai presus de toate, de conştiinţa încărcată pe care o va avea toată viaţa.

Trecând la alte gânduri ale mele în privinţa cărţii, nici în acest moment nu ştiu dacă sunt de acord cu decizia luată de Hannah şi cu justificările şi motivele pe care aceasta ni le împărtăşeşte. Trebuie să recunosc că la început mi se păreau a fi nişte motive banale, ridicole, care până la urmă li se întâmplă multora dintre noi. Dar pe parcursul cărţii mi-am schimbat părerea şi am încercat să o înţeleg pe Hannah. Pentru că deşi nu chiar atât de importante la început, motivele devin din ce în ce mai serioase, unele ajungând chiar să te sperie. Şi toate aceste lucruri s-au adunat pe lângă perioada fragilă în care toţi ne aflăm în adolescenţă şi uite aşa au dus la acest fapt. „Multora dintre voi le-a păsat, doar că nu suficient.” Eu cred că le-a păsat, Hannah, doar că circumstanţele au fost neprielnice, nimeni fiind lângă tine atunci cînd aveai cel mai mult nevoie. Iar cei care au apărut mai târziu i-ai ignorat pentru că tu deja te închisesei în tine, deja luasei o decizie.

„Dacă auzi un cântec care te face să plângi, dar nu mai vrei să plângi, nu-l mai asculţi. Dar nu poţi fugi de tine însuţi. Nu poţi decide să nu te mai vezi pe tine. Şi nu poţi decide să-ţi opreşti gălăgia din cap.”

Cele treisprezece motive este până la urmă o carte foarte tristă şi profundă, în ciuda scrisului oarecum simplu tipic adolescentin. Avem aici de faţă o carte pe care consider că ar trebui să o citească fiecare adolescent, nu pentru o lectură relaxantă, ci pentru a lua aminte la mesajul cărţii (care apropo se studiază în şcolile din străinătate) şi pentru a evita cu tot posibilul să ajungem vreodată ca cei de pe lista lui Hannah. Persoane care până la urmă au greşit. Dar tocmai de aceea citim astfel de cărţi şi cunoaştem aceste personaje. Ca să învăţăm cât putem din greşelile lor şi să încercăm să nu le repetăm. Să încercăm să nu avem prea multe regrete. Să fim mai buni.

Titlu românesc: Cele Treisprezece Motive
Titlu original: Thirteen Reasons Why
Autor: Jay Asher
Editura românească: Leda
Număr de pagini: 320
Traducător: Mariana Piroteală
Nota: 10

6 comments on “CELE TRE1SPR3ZECE MOTIVE de Jay Asher

  1. Patty spune:

    Super recenzie. Chiar ma gandeam sa o citesc zilele astea. O am in bibliotaca si imi face cu ochiul de ceva vreme🙂

    • Alex spune:

      Mersi de apreciere, Patty! S-o citesti pentru ca merita! >:D<

      • Patty spune:

        O sa o citesc, fii sigur. Chiar sunt curioasa in legatura cu ce voi simti atunci cand o lecturez. Si sa stii ca aprecierea este sincera, devii din ce in ce mai bun la scris recenzii >:D<

  2. Daniela spune:

    Mda, dupa doua luni de zile si tot nu reusesc sa-mi dau seama ce simt eu cu adevarat in legatura cu aceasta carte, pe langa faptul ca parerea mea de la recenzie nu mai corespunde cu cea de acum. Intotdeauna am fost o persoana puternica, dar dupa ce am citit cartea asta… pur si simplu a avut un efect negativ asupra mea.😐 Nici nu vreti sa stiti ce am vrut sa fac si ce mi-a trecut prin cap… Deci prefer sa evit subiectul „sinucidere” pentru ca e prea controversat si in final ajung sa ma contrazic singura.
    Totusi, frumoasa recenzia, Alex!🙂

    • Alex spune:

      Mersi mult, Daniela! Aoleu, ce aud eu aici. Ai dreptate, e un subiect dificil caruia oricum noi nu trebuie sa-i dam atentie. We are happy and crazy teenagers!😀

  3. Adry ♥ spune:

    Măcar un lucru trebuie să-l admir la Hannah: faptul că a avut curajul să-şi pună capăt vieţiie🙂 Nu oricine ar putea face aşa ceva şi biata fată nu era vreo nebună sau ceva.. era doar singură şi asta a afectat-o. ştiu cum e :)) am avut noroc ptr că era lângă mine cea mai bună prietenă a mea (şi singura:)) dar anyway) care m-a oprit să fac vreo prostie.
    cartea ne învaţă să fim tari, dar nu ştiu.. e una să ştii că trebuie să fii tare că doar nah! viaţa e frumoasă şi alte mici chichiţe, dar în momentul în care eşti singur, fară nimeni care să-ţi tragă vreo palmă când te gândeşti la porcării e super greu.
    apoi vorba ta când s-a închis în ea nu a mai contat că a vrut careva să o ajute, era prea târziu şi ei nu-i mai păsa dacă se bagă cineva în seamă cu ea.
    e greu rău :)) e o carte foarte bună, care mie mi-a lăsat pe buze un zâmbet dulce amărui şi autorul merită tot respectul pentru aşa o creaţie de milioane.

    upsiii. scuze ptr comm-ul kilometric!! m-am apucat şi am uitat să mă mai opresc :D:D

    ps: felicitările mele pentru recenzie :*:* foarte tare :*:*
    chiar aş putea spune mai închegată ca a mea :)) felicitări :*:*

Lasă un răspuns

