Dacă aş rămâne de Gayle Forman


 

„€œCum ar fi dacă aș rămâne? Cum m-aș simți dacă m-aș trezi fiind orfană? Să nu mai simt niciodată mirosul pipei tatei? Să nu mai stau niciodată lângă mama, vorbind încet în vreme ce ne ocupăm de vase? Să nu-i mai citesc niciodată lui Teddy un capitol din Harry Potter? Să stau fără ei? Nu sunt sigură că aceasta este o lume căreia îi mai aparțin. Nu sunt sigură că vreau să mă trezesc.”

Dacă aș rămâne  este o carte scrisă într-un mod simplu, dar atât de profund. Aș putea spune că genialul ei este chiar simplitatea. M-am îndrăgostit pur și simplu de stilul autoarei, de modul în care a reușit să mă facă să mă gândesc la importanța vieții și totodată la fragilitatea ei, la cât de ușor putem să o pierdem fără să fi parcurs suficient din ea, fără să realizăm ceva, toate planurile și visele ajungând să ne fie ruinate într-un singur moment. Ce facem atunci? Regretăm. Cartea, într-un fel sau altul, ne sugerează faptul că trebuie să trăim fiecare zi cât de bine putem, să încercăm să fim fericiți și să o încheiem într-un mod cât mai optimist posibil pentru că niciodată nu știi ce va aduce ziua de mâine…sau ce nu va mai aduce. Acest lucru e esențial. Totuși, mi se pare absurd să încerci măcar să trăiești fiecare zi ca și cum ar fi ultima, presupun că în primul rând te-ai gândi foarte mult la acest lucru, devii agitat și nu știi ce să faci mai întâi pentru că ai foarte puțin timp la dispoziție. Așa că să ne bucurăm cu ce avem și cât avem și cel mai bine e să nu știm cât e acel timp rămas.

 „€œUneori, în viață, faci alegeri, iar alteori le face viața pentru tine”

Revenind la carte, trebuie să menționez că mi-a plăcut foarte mult. Într-un fel mă așteptam pentru că subiectul este o temă dragă mie, dar putea la fel de bine să mă dezamăgească. Uite că nu a făcut-o, ci din contră. Mă bucur că am ales să o citesc în această perioadă a anului, având în vedere că și acțiunea cărții se petrece tot iarna, însă în februarie. Un lucru care m-a bucurat a fost și faptul că am zărit și câteva referiri la Crăciun. Am citit-o repede și a fost o lectură plăcută și ușoară, numai bine de citit în pat la căldură și eventual cu o cană de ceai lângă tine. Un lucru care rar mi se întâmplă, a fost faptul că m-am atașat foarte ușor de personaje. Zic asta pentru că romanul este destul de scurt, puțin peste două sute de pagini și uite totuși cât de bine construite au fost aceste personaje de mi-au ajuns la suflet.

Nu vreau să vă povestesc cartea, ci sentimentele mele despre aceasta. Oricum, rezumatul de pe spatele cărții mi se pare că dezvăluie multe lucruri importante din carte, așa că mai bine nici nu îl citiți, asta dacă vă puteți abține sau nu ați făcut-o deja.  Muzica joacă un rol important în această carte, așa cum este și în viața multora dintre noi – aceasta ne mângâie sufletele, ne trezește la viață dintr-o stare mai mult sau mai puțin bună, ne scoate la lumină -așa se întâmplă și cu Mia. Am ajuns să o îndrăgesc foarte mult pe parcursul cărții și chiar o admir pentru decizia pe care o ia în final, dând dovadă de mult curaj și tărie de caracter. În mod special, mi-a plăcut și relația ei cu Adam. Și chiar dacă nu credeam, această carte m-a făcut să cred că există iubire adevărată și la șaptesprezece ani, că suntem formați să iubim cu adevărat de la o vârstă chiar mai fragedă decât aceasta, numai că de obicei nu găsim persoana respectivă sau alegem persoana greșită. Este o carte tristă, care îți trezește o multitudine de sentimente, unele te înfioară, dar altele te încântă.

 Să mori e ușor. Să trăiești este greu”.

Dacă aș rămâne este o minunată poveste de familie, de iubire, de prietenie. O poveste tragică care i se poate întâmpla oricui și care ne arată că viața trebuie să meargă înainte indiferent de situație și că trebuie să luptăm chiar și când ne simțim epuizați, pierduți. Ceva bun trebuie să fie la capătul tunelului. O sclipire de lumină..care înaintând spre ea devine din ce în ce mai intensă și începem să simțim din nou. Până la urmă ce ne face să mergem înainte când totul pare năruit? Cred că iubirea, sau cel puțin sentimentul că măcar cineva e acolo, ne așteaptă și nu va pleca fără noi. Un sentiment de siguranță pentru a înfrunta o lume plină de necunoscut.

Cartea poate fi comandată de aici, de pe site-ul librăriei online  Libris.

Titlu românesc:  Dacă aş rămâne
Titlu original: If I stay
Autor: Gayle Forman
Editura românească: Rao
Număr de pagini: 219

Traducător: Manuela Bulat
Nota: 10

2 comentarii la “Dacă aş rămâne de Gayle Forman

  1. Lori Wu spune:

    M-ai convins s-o cumpar.

Lasă un răspuns

