Tunele 4 – MAI APROAPE…-de Rodrick Gordon si Brian Williams


Tunele 4 – MAI APROAPE… a fost ultima carte pe care am citit-o in 2010. Tin sa mentionez ca la inceputul lui 2010, in ianuarie si februarie- eu am citit primele trei volume din serie, unul dupa altul. Si a trecut aproape un an de atunci. Ceea ce mi s-a parut incredibil este ca in timp ce citeam si dadeam de nume de personaje, de situatii imi aminteam incetul cu incetul tot ce stiam din primele trei volume, pana am ajuns sa-mi amintesc totul. Nu stiu cum a fost la voi, dar mie mi-a oferit o senzatie foarte placuta.

Traducerea – am tot vazut ca multa lume nu era multumita deoarece s-a schimbat traducatorul primelor trei volume – Dan Dobos. Mie, sincer, nu mi s-a parut vreo diferenta. Na, acum fiecare traducator are stilul lui, dar tot cam acelasi lucru trebuie sa zica. Traducerea a fost buna, chiar foarte buna, am sesizat doar cateva mici greseli, ceea ce e foarte important pentru ca o traducere proasta induce cititorului ca si cartea e proasta ( ex: Percy Jackson ).

Cand a aparut coperta acestui volum, au fost la fel multe critici fiindca era prima coperta care nu infatisa un decor subteran. Chiar daca in mare parte in acest volum, Will a fost in subteran, Chester si Drake s-au aflat la suprafata. Eu cred ca tipul de pe coperta este Drake, care sta pe motocicleta pregatit sa mearga oriunde pentru a-si salva prietenii.

Un lucru sigur este ca Tunele 4 este mai diferita .Un lucru care mi-a placut ( sau nu?) a fost multitudinea de detalii legate de istorie, dar termeni precum Teoria pământului gol pe dinăuntru, Noua Germanie, Al Treilea Reich sau SAS mi-au starnit interesul si chiar m-au facut sa dau un search pe google, ca sa aflu mai bine despre ce era vorba. Chiar am aflat niste lucruri interesante din al doilea razboi mondial, de fiecare data cand intrau in atentie cei din Noua Germanie. Eu cred ca niciodata nu o sa ma obisnuiesc cu aceasta la vreo carte: moartea personajelor. Mai ales cele la care tin. E adevarat ca ma enervez cand personajele principale trec prin niste situatii imposibile de supravietuit, dar ele tot reusesc sa o faca ( La o serie poti stii sigur ca pana la ultimul volum tot ramai cu personajul principal in viata), dar nu suport sa fie omorate personaje nevinovate, care nici macar nu-si incheiasera „misiunea”. In Tunele 4 mor (sunt ucise) doua personaje. Atat va spun. Eu m-am intristat destul la moartea unuia dintre ele.

As incerca sa va spun cate ceva  despre poveste, dar se intampla atatea in aproximativ 600 de pagini, incat nici nu stiu de unde sa incep. Va spun insa ca acolo unde se aflau Will, Elliot si doctorul Borrows se mai se afla cineva sau ceva, pe care nici macar Bartleby nu-l putea mirosi. Dar acel ceva/cineva ii urmarea. O sa intelegeti din prima parte a cartii si cine era in acel avion Stuka. Pentru ca nu vreau sa uit, trebuie sa o laud din nou pe doamana Borrows care din al treilea volum mi-a castigat simpatia. O sa vedeti ca in acest volum, doamna Borrows este mai „speciala”.

Si hai sa criticam si putinul strop de romantism( e mult spus!) dintre Will si Elliot. Sau Elliot si Chester. Sincer eu nu am inteles daca Elliot il place pe Will sau pe Chester. Ideea e ca Will o place foarte mult pe ea, dar nici nu face prea multe ca sa-i castige afectiunea. Bine, adevarul e, ca nu prea are cum, acolo unde se afla. Numai daca Elliot ar vrea un viermisor zemos in loc de-o floare.

In concluzie, Tunele 4 este o carte foarta buna, la fel ca celelalte trei de altfel si sper ca totusi autorii sa se mai gandeasca si sa nu opreasca seria la sase volume. ( macar 7 ca la Harry Potter ). Sunt foarte curios ce o sa se intample in volumul al cincilea – Spiral – acum ca Styx au atins apogeul si vor sa cucereasca lumea de la suprafata. Pana atunci putem lasa imaginatia sa zburde intr-o multitudine de idei, cine stie, poate una va fi macar apropiata de cea pe care o vor avea autorii ( de fapt care au avut-o, pentru ca au terminat de scris volumul 5 ).

Titlul românesc: Mai aproape…
Titlul original: Closer
Autor: Roderick Gordon & Brian Williams
Editura românească: Corint Junior
Editura originală: Chicken House UK
Traducator: Sorin Petrescu şi Adrian Deliu
Numar de pagini: 570

~Alex

2 comentarii la “Tunele 4 – MAI APROAPE…-de Rodrick Gordon si Brian Williams

  1. Vlady8 spune:

    Frumoasa recenzia! Am citit si eu prin decembrie volumul, si nici eu nu am vazut o foarte mare diferenta fata de traducerea din primele 3 volume. In orice caz, seria Tunele e una dintre cele mai bune serii pe care le-am citit, si astept foarte mult volumul urmator.

Lasă un răspuns

